Bangkok, Yim Huai Kwang en de Co van Kessel Fietstour

23 december 2014 - Bangkok, Thailand

Vanuit Chiang Mai bracht de eigenaar van het hostel ons naar het vliegveld, waar we zonder veel oponthoud onze bagage konden inchecken en door de douane heen gingen. En uiteraard net op het moment dat je in de rij staat voor de douane, besef je dat de EHBO kit met schaartje en pincet (uiterst gevaarlijk natuurlijk) nog in onze handbagage zat. Nou ja, wellicht waren ze bij deze douane net zo goed oplettend als de vorige keer met de fles water. Dus hup, door de douane heen en inderdaad, geen probleem en we konden zo doorlopen.

Dit keer vlogen we met Lion Air en de dame bij het inchecken zei dat we bij de nooduitgang zouden zitten, relaxed! Maar toen we in het vliegtuig stapten en onze plaatsen opzochten, zaten we er precies een rij achter. En in dit vliegtuig werd een nieuw persoonlijk record gevestigd voor ons, namelijk degene met de minste beenruimte! Bas zat letterlijk tussen de stoelen ingeklemd en kon geen kant op en zelfs voor Ash was het minder prettig zitten dan normaal. Nou ja, gelukkig was het maar een kort vluchtje ondanks de vertraging van ruim een half uur omdat een paar passagiers te laat waren...

We zijn weer in BANGKOK en jeetje wat hebben we er toch geen zin in. Over twee nachtjes vliegen we naar Australië en daar zijn al onze zintuigen al helemaal op gefocust. Maar eerst moeten we ons hier in Bangkok nog zien te vermaken. We hadden een meisje via Couchsurfing leren kennen, die ons graag ontmoette en waar we helaas vanwege haar werk niet konden blijven slapen, maar in ieder geval wel ons wat dingen wilde laten zien. Mimi had ons het Yim Huai Kwang Hostel aangeraden, wat relatief dicht bij haar in de buurt zat, makkelijk te bereiken was met de metro en ook een aardige verbinding had met het vliegveld. We besloten hier maar eens een kijkje te nemen en het was een super leuke plek! De lobby was open, kleurrijk en gezellig ingericht. De kamers bestonden uit compartimenten van bedden, wat een heel knus gevoel gaf en bovendien konden we hier een wasmachine (+droger) volgooien voor 100 baht (€ 2,50) en hoefden we daar dus zelf geen moeite voor te doen, ideaal!

Die avond hadden we afgesproken met Mimi, ze had twee jongens bij zich, Emile uit Noorwegen en Abidin uit Zweden. Een stel gezellige jongens die meer te vertellen hadden dan Mimi, die amper een woord sprak. Blij dat we daar toch maar niet in huis zaten. We gingen onder de locals in een restaurantje zitten met een eigen BBQtje, zoals we al eerder gedaan hebben.

Hierna gingen we met de motorbike taxi (achterop de scooter voor 50 cent) weer terug naar het hotel waar we met de familie van Bas konden skypen vanwege OpaHerdenkDag. Ondanks de slechte verbinding, waren we heel erg blij dat we hier toch een beetje bij aanwezig waren...

Dankzij het knusse coconnetje van het bed, sliepen we de volgende dag heerlijk lang uit, we hadden de zespersoons slaapzaal heerlijk voor met z'n tweetjes. Totdat we wakker werden van een nieuwe gast die het nodig vond om al zijn plastic zakjes (inclusief gekreukel en gekraak) uit te pakken, het licht aan te doen en vervolgens aan te laten toen hij de kamer weer verliet.

Die middag hadden we de Co van Kessel Fietstour geboekt. Dit Nederlandse bedrijf staat goed aangeschreven en laat het lokale leven van Bangkok zien. We waren benieuwd! Op onze weg naar het kantoor waar we ons moesten melden, hebben we lekker een bananen crèpe bij één van de straatkraampjes gescoord en heerlijk opgesmikkeld.

Toen we ons meldden bij de balie van Co van Kessel, voelden we ons ineens weer "thuis". Het hele kantoor stond VOL met Nederlanders. We hebben zo het idee dat alle Nederlandse toeristen deze tour doen, dus we moesten ineens weer op onze woorden letten, want ze konden ons weer verstaan!

Om te beginnen kregen we een welkomstdrankje en stonden er snoepjes op de tafel, we kregen gekleurde touwtje om en hoorde vanaf dat moment bij groep Pink. Na een paar minuutjes werd de groep bijeengeroepen en gingen we naar de garage waar we onze fietsen kregen. Dit waren de beste fietsen die we tot nu toe gehad hadden!

De tour begon en we reden het drukke verkeer van Bangkok in, maar al snel sloegen we af in de kleinere achterliggende steegjes. We reden door het Chinatown District, maar dan niet over de hoofdwegen waar we zelf ook zouden kunnen komen, maar echt door de achteraf straatjes, waar blijkbaar het lokale leven bloeide. De steegjes waren soms niet meer dan een meter breed, en toch was daar een klein winkeltje waar een dame of heer verveeld voor zich uit zat te staren. Door andere straatjes had je het idee dat je dwars door mensen hun achtertuin heen reed en op weer andere punten kwam je ineens rakelings langs een schoolplein vol met schreeuwende en spelende kinderen. We reden langs de rivier, gingen met een klein bootje naar de overkant en reden opnieuw de kleine straatjes in. Dit was fantastisch! Het leek in het niets op het Bangkok wat wij als toeristen normaal te zien krijgen. De rust die in de straatjes hing was zo relaxed dat het amper voor te stellen was dat dit onderdeel uitmaakten van een miljoenen stad als Bangkok.

We stopten bij een Chineze tempel, waar een lokale gids ons graag vertelde over hoe de mensen hier bidden en om gunsten vragen. Hij deed het maar al te graag aan ons voor en liet ons daarna de "echte Thaise" sinaasappel, banaan en ananas proeven. Stuk voor stuk vers en heerlijk van smaak.

Ook reden we langs één van de grootste kerken van Bangkok, een iets minder populaire tempel waarin de grootste indoor zittende Buddha te bewonderen was en langs een groepje kinderen die via een klein huisje aan de rand van de rivier in hun onderbroekjes de rivier insprongen.

Al met al was de tour fantastisch goed verzorgd. Water, frisdrankje, snack, alles was inbegrepen, het was goed te volgen en als iemand een probleem had met zijn fiets (zoals Bas, waarbij zijn zadel steeds naar achteren kantelde) deden de gidsen er alles aan om dit op te lossen, al was het om de fiets om te ruilen met die van de gids. Voor iedereen die in Bangkok is of naar toe gaat, doe een fietstour! Het laat je zoveel meer van het echte Bangkok zien dan dat je ooit zelf zult ontdekken.

Na de tour gingen we met de waterboottreintaxi van het kantoor naar de andere kant van het centrum van Bangkok. Op weg naar Khoa San Road, het toeristische uitgaansgebied van Bangkok, daar moeten we natuurlijk wel even zijn geweest. De waterboottreintaxi of veerpont, kostte slechts 15 baht p.p. en bracht ons in een record tempo naar onze bestemming. De boot werd vol op door locals gebruikt en was propje vol, maar dat maakte voor ons niet uit. De zon ging achter de skyline onder en gaf een prachtige gloed over de hoge gebouwen. We genoten van het uitzicht en zagen de verschillende tempels en kerken die we overdag ook hadden gezien. Ze waren in allerlei kleuren licht verlicht, die om de paar seconden van patroon, kleur en tempo veranderden. De rivier werd druk bevaren, dinnercruises, kleine boottaxi's, grotere zoals waar wij op zaten en nog veel meer andere bootjes die heen en weer voeren.

We stapten af bij een parkje die helemaal in de kerstsfeer versierd was met allerlei lampjes, bogen en figuren wat een sprookjesachtige sfeer gaf. Heel erg leuk! We liepen door langs een enorm voetbalveld, langs het Royal Palace en richting Khoa San Road. Ineens waren de wegen weer drukker, liepen er meer Westeners rond en meer mensen die je dingen probeerden aan te smeren. We liepen de goede kant op!

Khoa San Road was druk, gezellig, veel marktkraampjes en verkopers, heel veel barretjes en restaurantjes en precies wat je je voorstelt van het toeristische centrum. Bij een straattentje haalden we ieder een portie Phad Thai (noodles met kip, groente en ei) en bewogen ons door de straat heen. Vervolgens liepen we door de omliggende straatjes heen, haalden een fruitshake en vonden het wel weer genoeg. We hebben het gezien. Het lijkt inderdaad een hele gezellige straat waar je prima met een groepje vrienden kan vertoeven en een leuke avond kan beleven.

Onze laatste dag hebben we opnieuw lekker uitgeslapen. Dit bed is fantastisch! We gaan niet te veel doen, want we vliegen vanmiddag eindelijk naar AUSTRALIË! WHAAAAAHHHH Hier kijken we echt naar uit! Nog eventjes onze ochtend vol maken met ontbijten, douchen, tassen pakken en naar het vliegveld verplaatsen en dan is het eindelijk zo ver!

Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja en opnieuw Thailand, jullie waren erg leuk, maar nu is het tijd voor wat meer Westers... Sydney, here we come!

xx Bash