Manly & Jamie Oliver's Restaurant!

2 januari 2015 - Sydney, Australië

Op de tweede dag van het nieuwe jaar was het weer helaas wat minder dan de dagen ervoor. De twee Zweedse meisjes, Amelie en Maria van gisteren, zouden vandaag al uitchecken en hun campervan gaan halen, dus daar konden we helaas niet meer mee afspreken.

We besloten om naar Manly te gaan, een Noorderlijk stadsgedeelte waar we met de ferry naar toe moesten. We besloten het stuk naar de haven te lopen om even een korte stop te maken bij Jamie's Italian, het restaurant van Topkok Jamie Oliver in Sydney. Omdat bij Bas thuis de halve berging vol staat met zijn kookboeken en er (bijna) elke woensdag een nieuw recept wordt uitgeprobeerd, zijn we het naar thuis toe verplicht om dan ook in één van zijn restaurants te eten als we daar toe de mogelijkheid hebben!

We hadden eerder in het hostel al geprobeerd om een tafel te reserveren via het online systeem, maar de link schoot gelijk in een error, en ook het telefoonnummer wat vermeld stond, kregen we niet te pakken... En aangezien het restaurant verderop in Pittstreet gevestigd was, besloten we dat we er wel langs konden lopen. Daarbij hadden we ons even niet gerealiseerd wat voor afstand het was.. Het hostel zit op nummer 509 en het restaurant op 107... Gelukkig was het droog en zoals in elke grote stad is er onderweg van alles te zien, dus we hoefden ons niet te vervelen. En gelijk goed voor de lijn.

Na de reservering te hebben gemaakt (gelukkig was er nog een plekje voor ons beschikbaar) gingen we door naar de haven waar we de ferry naar Manly pakten. Manly ligt, zoals eerder gezegd, aan de andere kant van de grote baai en ademde een totaal andere sfeer uit dan bijvoorbeeld Bondi. Wellicht lag het ook aan het weer, maar nu waren er slechts (een heleboel) surfers in het water die de golven bedwongen alsof het niks was. In de straat die naar het strand toe liep en de winkels vol op sale hadden, was het dan ook een stuk drukker. Na onszelf getrakteerd te hebben op een hotdog, een nieuwe bikini en nieuwe slippers, liepen we langs de koude waterlijn richting het einde van de baai.

Door het gebrek aan zon en een aardig windje, hadden we er al snel weer genoeg van en liepen terug over de boulevard waarna we weer rustig aan terug gingen naar de ferry. Het was alweer bijna tijd voor Jamieeeee!

Voor we het restaurant inliepen, bleven we nog even staan kijken naar een straatgoochelaar die ons uiteraard versteld liet staan wat hij met een stel muntjes, een paar stukjes touw en een pak kaarten kon doen...

Eenmaal in het restaurant werden we welkom geheten en kregen we ons tafeltje toegewezen. Het was een lang smal pand met twee verdiepingen en aan het einde een open keuken waar je zo op de vingers van de koks kon kijken. De inrichting was simpel en robuust, net als zijn gerechten in de boeken. Stevige tafels met ijzeren stoelen, grote eenvoudige lampen, gewone waterglazen, ouderwetse theedoekachtige servetten met "Jamie's Italian" erin en mooi zwaar zilver bestek. De houten vloer en de simpele maar luxe accessoires zoals de Peugeot peper- en zoutmolens maakten het plaatje compleet. De bediening liep in witte bloesjes met grijze stropdas en grijze schorten en was zeker attent.

We begonnen met een selectie van brood, focaccia met rozemarijn, ciabatta en een soort plat krokant broodje met olijfolie en overheerlijke balsamicodressing. Het voorgerecht van Bas bestond uit Spicy Gnocchi met tomatensaus en dat van Ash was een romige risotto met diverse paddenstoelen en mozzarella. Deze voorgerechten waren echt superlekker! En helemaal Jamie! De manier waarop het geserveerd was, de diverse smaken, fantastisch! We dronken er uiteraard een mooi flesje wijn bij, waarbij we hadden gekozen voor een flesje Abruzzo Rosé uit Italië (waardoor het net lijkt alsof we er verstand van hebben) die uitstekend paste bij onze keuze van gerechten.

De hoofdgerechten bestonden uit een Daily Special Rump steak voor Bas en Kalfsoester met prociutto en een smaakvolle tomatensalsa voor Ash. De rumpsteak was heerlijk mals en perfect gebakken. De eerste hapjes van Ash vielen een klein beetje tegen, totdat ze de prociutto tegenkwam en het met de tomatensalsa een uitstekend geheel maakte. Opnieuw was de manier van serveren typisch Jamie zoals in zijn boeken. Niet te veel poespas met de opmaak maar gewoon lekker Bourgondisch.

De nagerechten bestonden uit een "Epic Brownie" voor Bas en een Vanille Cheesecake voor Ash. Deze desserts werden natuurlijk begeleid met een bijpassende dessertwijn (we hadden beide een andere gekozen en uiteindelijk tijdens het eten van het dessert alsnog omgewisseld omdat ze dan qua smaak beter bij het eten pasten..). De brownie werd geserveerd met amaretto ijs en popcorn, dat kan uiteraard gewoon niet fout gaan!

We hebben echt overheerlijk gegeten, lang nagetafeld en uiteindelijk toch maar weer lopend naar huis gegaan om een kleine poging te doen om het volle gevoel er een beetje af te lopen. De prijzen vielen ons heel erg mee, zeker niet duurder dan de pizzaria waar we vorige keer hadden gegeten en gezien alles wat we hadden gehad, was het de ruim twee honderd dollar meer dan waard! Zeker weten weer één van de hoogtepunten van onze reis!

We hebben nu onze spullen weer gepakt want morgen checken we uit in het hostel en gaan we onze campervan ophalen! Ook weer super veel zin in!! Great Ocean Road, here we come!

xx Bash

1. Hans-appel:
    200 dollar voor 2 personen uit eten klinkt wel erg duur
    En jij zegt dat dat meevalt
    Je lijkt wel een miljonairs dochter
    O dat ben jij ook
    En het belangrijkste is dat het maar lekker is
  2. Opa,oma:
    2 januari 2015
    Wij deden het met hachee en hutspot. Maar wie het breed heeft moet er van genieten.Veel plezier met de van.
  3. Inge:
    2 januari 2015
    Het zag er geweldig lekker uit. Jammer dat ik er niet bij was. Ik had dat vast ook heerlijk gevonden.
    Afscheid van het hostel, welkom van de van. Veel plezier en goede reis straks met de van. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Volg jullie op de voet.