Patong!

21 oktober 2014 - Patong, Thailand

Het is alweer de vierde officiële dag in Phuket. Wat hebben we eigenlijk nog weinig gedaan... Nou ja, daar gaan we vandaag maar verandering in brengen.

We pakten de kaart en besloten richting Patong Beach te gaan. Dit is een toeristisch gebied met naar het schijnt, prachtige stranden. Dit keer reed Ash. Het is wel heel erg wennen, zo'n stuur aan de verkeerde kant. Zo erg wennen, dat het nog maar net goed ging met een rijtje stilstaande scooters aan de kant van de weg...

De wegen zijn absoluut niet saai om te rijden. Een kleine aanvulling op de eerdere beschrijvingen, zijn de slingerachtige heuvelige wegen, waarbij je continu of bijna vol gas moet geven om omhoog te komen, of je rem ingedrukt moet houden om niet veel te hard naar beneden te gaan. Gelukkig geeft de GPS (sporadisch) aan dat we op moeten letten voor een scherpe bocht of "blinding roads". Beetje jammer alleen dat sommige flauwe bochten wel voor wordt gewaarschuwd, terwijl de gevaarlijkste haarspeldbochten niet eens worden benoemd... We raken er steeds meer van overtuigd dat er meer scooters dan auto's zijn in Thailand en ze worden soms wel door 8 man tegelijk gebruikt! Ook hele marktkramen zijn op de één of andere manier vastgemaakt aan de scooter, waardoor de Thai hun handelwaar zo kunnen wegrijden en op een andere plek opnieuw hun goederen of eten kunnen aanbieden.

Eenmaal aangekomen in Patong zijn we eerst maar even geld gaan wisselen. De koers was op zich best gunstig. Waar we op het vliegveld ongeveer 39 baht voor 1 euro kregen (+ commissie), kregen we hier iets meer dan 40 baht voor 1 euro (zonder commissie). Prima.

We zouden even naar de overkant lopen om te kijken of het strand daar was, of dat we de auto een stukje verderop zouden parkeren. Zouden ja, want nog geen 20 meter van de auto vandaan, was een winkel waar ze pakken op maat maken. Een schreeuwerige poster langs de gevel geeft aan dat je twee complete pakken, inclusief overhemd, stropdas, jasje en broek voor € 129,00 kunt krijgen. We stonden even gekscherend te kijken, waardoor we de aandacht van de verkoper kregen. "No Pressure" stond er op het raam, samen met "Friendly Service". We hadden het er van te voren al over gehad dat een pak hier laten maken, wel ideaal is. De Thai leveren fantastisch werk af, binnen aanzienlijke tijd, voor een aantrekkelijke prijs. Dus een kijkje nemen kon geen kwaad. Dat het niet alleen bij een kijkje nemen bleef, was natuurlijk bijna geen ontkomen aan.

Binnen kregen we ieder een flesje water aangeboden. Want, zoals de man zei: "It is hot outside and we must stay hydrated!" In de diverse designer boekjes stonden allerlei modellen van pakken, van Hugo Boss tot Armani, Versace en Dolce & Gabbana. Ook voor vrouwen was er ruime keuze. Niet alleen in mantelpakken, maar ook avondjurken, cocktailjurken en zelfs bruidsjurken werden op maat gemaakt. Bas heeft twee hele mooie modellen uitgezocht, met sprekende stoffen. Ash heeft de keuze gemaakt voor een jurk met bijpassend jasje en een broek. Bert heeft een tweedelig pak en ook Inge is geslaagd, een rok, broek en jasje. Toen begon natuurlijk het onderhandelen. Zoals het boekje aangaf, alles in Thailand is te onderhandelen. We begonnen op een totaalprijs van 35.000 baht. Dit werd 28.000 baht. Slimme vraag van Bert; wat is dat in euro's? (zoals wij het hadden berekend zou het op zo'n € 875 uitkomen. Volgens de man zou het uitkomen op € 853,50, afgerond € 850. Of we in euro's wilden betalen, ja graag! Scheelt dus nog een geeltje! Omgerekend dus € 170 per compleet op maat gemaakt pak! WE LIKE!!

We zouden toch kijken of we al vlakbij het strand zaten? Het was inmiddels al half 5, dus echt op het strand gaan liggen had bijna geen zin meer (het wordt hier al rond 6 uur donker). Toch maar even het strand van dichtbij gaan bekijken. Soms vraag je je af waarom in Europa alles zo streng is geregeld met betrekking tot veiligheidseisen, want hier in Thailand is het namelijk hartstikke normaal dat de jetski's tussen de zwemmende mensen door aan land komen en de parasailingboat vertrekt vanaf het strand waar de mensen op nog geen meter afstand zonnen en zwemmen. Ook op de wegen vraag je je af en toe af waar wij ons in Europa zo druk op maken. De Thai zitten in rijdende vrachtwagens met wagenwijd openstaande deuren, de zelfgemaakte zijspans van scooters worden gebruikt als busjes waar een man of 8 zeker in past en de laadbakken van Pickup trucks worden vaak genoeg gebruikt als zit- en staplekken! Ook over verlichting en helmen maken de Thai zich absoluut niet druk.

Na het strand hadden we toch wel een beetje trek gekregen. Terwijl we terugliepen richting de auto, leken de wegrestaurantjes uit de grond gestampt! In de straat stonden om de paar meter grote witte bakken met ijs en zonder ijs, met vissen, garnalen, levende krabben, levende kreeften, schelpdieren en andere lekkernijen naar je te kijken. Achter de grote bakken kon je net een glimp opvangen van de geïmproviseerde keukens waar de hele familie in stond te koken. Naast de keukens was het zitgedeelte voor de gasten. Voor zover nog best professioneel gedaan, aangezien alle  tafels (per restaurant) hetzelfde tafelkleed hadden, dezelfde stoelen en allemaal met zorg een rekje met sauzen en tandenstokers hadden klaarstaan. Tja, dan kan je bijna niet naar een "normaal" restaurant als je hier kunt gaan zitten! We kregen de kaart en bedachten dat we wel een keer kreeft wilde proberen! Dus het vrouwtje hield één van de kreeften omhoog, we mochten uitzoeken! We kozen een vrij grote kreeft van ongeveer een kilo zwaar. Vervolgens kwam ze met de rekenmachine naar ons toe, we gingen onderhandelen over de prijs! Fantastisch! Onderhandelen over je eten! Als voorgerecht wilden we wel shrimps eten, ook deze mochten we uitzoeken en opnieuw werd de rekenmachine erbij gepakt! Dit is leuk! De rest van de gerechtjes had wel een vaste prijs. Alleen of het vrouwtje had het niet helemaal goed begrepen, of wij hadden het niet helemaal goed doorgegeven, want de kreeft stond als eerste op tafel. Nog geen paar minuten later werden ook de andere gerechten geserveerd. Oeps, we hadden een beetje veel besteld... De hele tafel stond vol! Maar wat was het lekker! De kreeft in zoetzure saus met groente, de gele curry met beef, de aardappelkoekjes met chili saus, gebakken champignons met cashewnoten en niet te vergeten de geBBQde shrimps! Dat we ons een klein beetje hadden vergist in de uiensoep (die maar flauw was vergeleken met de rest van de gerechten) hebben we maar voor lief genomen. HMMM dat eten hier is ECHT lekker!

Na het eten hebben we nog even een lekker cocktailtje genuttigd op een tentje op het strand. Nadat we langzaamaan terug wilde gaan richting auto, stonden straatverkopers met wensballonnen. Dat was leuk, en nog geen 2 euro! Dat hebben we natuurlijk gefilmd...

We hebben inmiddels ook een Thais Simkaartje in gebruik genomen, mocht je ons willen bereiken: +66 971745603 (whatsapp in ieder geval via Bas gewoon te bereiken)

Welterusten!

xx Bash

1. Bert:
    21 oktober 2014
    Het was weer een geslaagd dagje
  2. Buuffie:
    22 oktober 2014
    Zo gaaf om te lezen en zien hoe jullie genieten!! Ik beleef het (bijna) helemaal mee in jullie verhaal! Gaaf!
    Xxx