Relaxing, travelling and Siem Reap!

15 december 2014 - Siem Reap, Cambodja

Na het vorige verhaal geplaatst te hebben, besloten we lekker te gaan eten in het stadje. Simon, een jongen die ook bij ons op de kamer sliep, ging gezellig met ons mee. We gingen naar de Night Market waar we ons onder de locals voegden en bij verschillende kraampjes verschillende dingen haalden, om vervolgens in het midden van alles op de speciaal klaargelegde matten te gaan zitten en daar ons heerlijke feestmaaltje op te smikkelen.

Behalve alle eetkraampjes waren er ook heel wat kledingkraampjes, souvenirkraampjes en een podium waar we ze van verdachten een soort "Cambodian Idol" aan het doen waren. Iedere artiest, goed of slecht, zei na het optreden een aantal woorden in de microfoon alvorens het podium af te gaan. En het was HILARISCH! Het publiek ging helemaal los, als in dat ze met hun armen over elkaar heen gevouwen stonden, hun oen strakgericht op degene die aan het optreden was en er verder als een standbeeld bij stonden. Wij maakten er wel een feestje van en stonden lekker te bewegen! De kindjes die vooraan bij het podium stonden, hadden ons ontdekt en begonnen ook te dansen, en ze hebben moves!!

Na de nightmarkt besloten we terug te gaan naar het hostel, waar we misschien nog aan konden sluiten bij de kroegentocht die vanuit het hostel werd georganiseerd. Eén van de meiden die daar werkt had ons er eerder die dag over verteld en ons uitgenodigd. Eenmaal terug bij het hostel bleek dat we ze net hadden gemist. Maar vanuit het hostel namen ze contact op met het meisje en met een gratis tuktuk werden we (uiteindelijk met z'n vieren, Adele, Simon en wij) er alsnog heen gebracht, chill! De strip waar we opgingen was bezaaid met westerners, tuktukdrivers en proppers, het echte uitgaansgebied. We werden afgezet  bij de Banana Top Bar waar ze schenen te zijn. Ze had ons gratis shots beloofd, dus dat wilden we natuurlijk niet missen. Daar waren ze niet, dus gingen we op zoek naar een andere bar. We kwamen langs Duplex waar de proppers ons naar binnen probeerden te lokken met gratis alcohol tot 12.00uur! NICE! En het begon één van ons te dagen dat het meisje zoiets inderdaad eerder die dag had genoemd. Het zou dus zo maar kunnen dat ze hier waren!

Uitgaan in Cambodja is net zoals in Nederland. Mensen zjin dronken, botsen tegen je aan, gooien drank over je heen en dansen als een stel gekken. Enige voordeel hier is dat de alcohol gratis was, jippie! Al hadden het op zich al vrij snel weer gezien. We besloten te splitten, zodat Adele en Simon samen terug zouden gaan en wij lekker samen teruggingen.

De volgende ochtend hoorden we dat Adele en Simon het nog prima naar hun zin hadden gehad in een andere club, waar ze continu gratis drankjes kregen en uiteindelijk rond een uurtje of vier in het zwembad terecht waren gekomen, eruit gestuurd werden en zo rond half zes eindelijk in hun bed belandden. Wauw, zulke verhalen beginnen toch nooit met een salade of een glaasje water..

We hadden besloten deze dag lekker niet te veel te doen. Beetje zwemmen, beetje zonnen, beetje relaxen. Liz en Adele gingen hun haar laten doen in een shoppingmall aan de andere kant van de stad. Eerst wilden we niet mee gaan, totdat het geboor begon. Ze waren bezig met onderhoud in het hostel en het geluid was op z'n zachtst uitgedrukt niet erg prettig. Daarom gingen we mee en persten we ons opnieuw met z'n vijven in een tuktuk, Simon had ons vandaag verlaten en de bus gepakt naar Siem Reap. We hebben tot nu toe het geluk dat er altijd iets met de tuktuk was, zo was het dit keer dat hij ons afzette bij het verkeerde shoppingcenter waardoor hij lekker chagrijnig door reed om ons bij een compleet ander centrum af te zetten.

Eenmaal binnen in de shoppingmall zou je mensen voor gek verklaren dat Cambodja een derdewereld land is. De shoppingmall is één en al marmer, dure winkels, foodcourts en entertainment. Liz en Adele gingen naar de salon en Pania en wij gingen op zoek naar eten. Er was zoveel keus, dat we bijna niet konden kiezen. Uiteindelijk werd het een mix van fried noodles en pizza, die gelukkig maar drie keer gemaakt moest worden. De eerste was met worst in plaats van bacon, de tweede was de verkeerde maat en de derde was eindelijk goed. Sjonge jonge, het is wel moeilijk hoor..

Na het eten gingen we naar de film, Penguins of Madagascar, aangezien we ons toch nog wel even moesten zien te vermaken totdat de dames klaar waren bij de kapper. Wat een hilarische film. Must see!

Nadat we ons weer hadden herenigd, hebben we de rest van de avond rustig doorgebracht in het hostel. De volgende dag zouden we de bus pakken naar Siem Reap. Het jammere was dat er geen drie plaatsen meer in dezelfde bus waren. Liz ging met ons mee, Adele en Pania bleven nog wat langer in Phnom Penh. Dus we moesten splitten. We besloten net als Liz vroeg op te staan en de gok te wagen dat er misschien twee afvallers waren, zodat we alsnog met dezelfde bus konden. Never try, never know!

Helaas was de bus toch echt vol en moesten we een uur wachten op de volgende. De bus was redelijk comfortabel, stopcontacten, wifi, een snack, flesje water, nat handdoekje en een film waren aanwezig, de beenruimte was prima, zelfs voor Bas en Ash heeft alleen maar geslapen onderweg.

Tijdens de stop voor de lunch kwamen we Liz ineens weer tegen! Ze hadden onderweg een lekke band gehad! Of het ligt aan Liz, of aan de combinatie van ons drieën, maar we lijken toch wel constant pech te hebben met onze vervoersmiddelen sinds we bij elkaar zijn!

Vanavond hebben we Siem Reap een beetje bekeken bij nacht. Het is meer een dorpje dan een stad, maar wel met een heel gezellig centrum. Vele restaurantjes, straattentjes, barretjes en verkoopstands met al hun verkoopwaar. De wegen zijn stoffig en overal tussen de huizen ligt troep. Dat zijn een paar voorbeelden van waar wij als Europeanen nog steeds niet aan kunnen wennen. Zodra je een dagje op pad bent geweest, veeg je met je nagel zo een hele laag stof van je af. De bouwplekken zijn amper afgesloten, men last zonder bescherming, bouwt zonder bescherming en doet alles in de blote bast en op de slippertjes of zelfs op blote voeten. Want ja, waar heb je bescherming voor nodig?

Het eten in Cambodja is naar onze mening lekkerder dan Vietnam. Vooral de Beef Lok Lak, of Beef Lak Lok, is erg lekker en ook de curries en fruitshakes vallen in de smaak!

Morgen gaan we een cursus doen in typisch Cambodjaanse activiteiten en de tempels van Angkor Wat bezoeken. We zijn benieuwd..

xx Bash

P.s. We hebben eindelijk onze boze brief geschreven naar de travelagency van de Mekong Delta Tour van een paar dagen geleden. Erg benieuwd of we ons geld terugkrijgen, of in ieder geval een reactie..!

1. Opa,oma:
    15 december 2014
    Ik ben nu aan de derde poging om te reageren.2 maal was het zomaar weg en niet terug te namen. Onkunde haha.Fijn dat jullie zoveel meemaken en veel kunnen verhalen.Geniet zoveel mogelijk. Lieve groetjes en dikke knuffel.