Today was a great day!

16 december 2014 - Siem Reap, Cambodja

Wat gaan we eens doen vandaag.. Eerst maar beginnen met een workshop in iets echt Cambodjaans! Liz en Ash gingen koperen armbanden maken en Bas ging Cambodian Boxing eens uitproberplekken helemaal hup hup, in de tuktuk! We lieten het adres zien aan de tuktukdriver en hoopte er maar het beste van. Ons geluk en geduld de laatste dagen met vervoersmiddelen is al meerdere malen op de proef gesteld de laatste dagen en dus zou vandaag daarop geen uitzondering zijn. Hij bracht ons op een plek waar we in ieder geval nergens de naam van de workshop konden vinden, maar uiteindelijk wel opgevangen werden door een man die Bas met zich mee nam en onze tuktukdriver naar een ander adres wees om de meiden af te zetten. Jammer genoeg wist de tuktukdriver niet precies waar het was en nadat hij gebeld had en de voorbijgangers had gevraagd, bleek het twee gebouwtjes verder te zijn.

Liz en Ash werden verwelkomd door een dametje die met ons mee liep de winkel in, waar we ons materiaal en motiefje mochten uitkiezen wat we wilden maken. Je kon kiezen voor koper of zilver, alleen voor de laatste moest je nog zeventig (!) dollar extra betalen. Koper it is! Het motiefje werd unaniem verkozen tot een bloemig met sliertjes design. Een koper plaatje was vastgesmolten op een plank met rubberen was zodat het stevig vast lag. Met diverse vormen spijkers en hamers mochten we de motiefjes op het koperen plaatje hameren, wat nog niet zo makkelijk is als het lijkt! Een spijker vasthouden en rammen is zo moeilijk niet, maar een mooie ronde cirkel of een rechte lijn is bijna niet te doen! Hierna werd het rubber om het plaatje met een brander verhit, zodat het losliet van de plank. In een chemisch badje, knippen in de juiste vorm en slaan maar weer! Alleen dit keer met een klein punthamertje om de curve in de armband te krijgen. We hebben het beide geprobeerd, maar gaven het hamertje gauw weer aan de professional. Een hoop gehamer, getik, geschuur, gebadder en gepolijs later was daar onze armband! Buddies for life haha! Het leek er echter een beetje op dat deze workshop niet erg vaak gegeven werd, want de hele tijd hadden we toeschouwers, zowel locals als touristen..

Tegelijkertijd was Bas lekker aan het Boxen. Hij kreeg een mooie leenbroek aan en begon met een aantal ademhalings- en opwarmoefeningen. Hij had gezelschap van een lokale student waarmee hij lekker kon sparren. De les ging vooral over technieken, grepen en bepaalde aanvallen in het Cambodjaanse boxen. Hierbij is het namelijk het doel om je tegenstander zo snel mogelijk te vloeren, na drie keer heb je gewonnen! Ondanks dat het niet echt tot een "gevecht" was gekomen, vond Bas het wel onwijs gaaf en voelt alles weer lekker los gesport!

Na dit leuke tijdverdrijf in de ochtend was het tijd voor de ultieme touristenroute. Dwars door het Angkor Heritage langs het grootste tempelcomplex ter wereld en daarbij één van de zeven wonderen van de wereld! Simon, die ons eergisteren voor was gegaan naar Siem Reap had ons geadviseerd om de tour achterstevoren te doen. Dan begin je namelijk bij de kleinere tempels en eindig je bij de grote Angkor What, de bekendste tempel. We probeerden dit uit te leggen aan de tuktukdriver en hoopten er maar het beste van, je weet het immers nooit met die talenknobbel van sommigen... Maar het leek erop dat hij het begrepen had, want onderweg kwamen we heel veel andere tuktuks tegen die inderdaad de andere kant op gingen.

De tempels zijn fantastisch mooi en iedere tempel is weer anders. Een andere stijl, een ander doel, een andere manier van gebruik. De eerste tempel waar we stopten, was op sommige plekken helemaal overgenomen door de natuur. De enorme bomen slokken de grote stenen op tussen hun wortels alsof het niets is en groeien vervolgens tot ongekende hoogte. De grote wortels worstelen zich daarna een weg in omliggende muren, zuilen en doorgangen.

De tempels die volgden hadden allemaal hun eigen bijzonderheden en samen met Liz vermaakten we ons wel tussen de stapels stenen, halve standbeelden en uit de kluiten gewassen bomen! Daarnaast was het ook hilarisch om gewoon even stil te staan en te kijken naar alle touristen die voorbijkwamen. Soms hadden we "geluk" en was er net een bus Chinezen voor ons uitgestapt en op andere momenten stond een groep Franstaligen het uitzicht te verknallen.

Rond half vijf waren we zo ver dat we richting Angkor What gingen, waarbij we naar de zonsondergang zouden gaan kijken. Deze plek was duidelijk niet zo populair als de berg waar je naar boven kon klimmen, want toen we daar even stopten voor een drankje, werden de busladingen afgezet en liep er één stromende massa de berg op.

Angkor What is echt een plaatje om te zien, zeker in het roodgloeiende licht van de ondergaande zon. Een beetje jammer dat de main entrance in onderhoud was en dat alle torentjes al om vijf uur sloten, waardoor we niet meer naar boven mochten. Deze tempel is de grootste die we tot nu toe gezien hebben, en heeft zeker ook één van de mooiste stijlen. Hele muren zijn van onder tot boven versierd met stonecarvings, zuilen staan vol met diverse Buddha's en de hele sfeer die er hangt is vredig. Foto's zeggen veel meer dan woorden, dus vergeet deze zeker niet te bekijken..

Het was een super geslaagd dagje en Cambodja is zeker niet zo slecht als we van te voren hadden gedacht. Je merkt dat het land in de groei is en nog een kindje is vergeleken met de buurlanden, maar dat wil niet zeggen dat je dit land maar moet overslaan. De Killingfields in Phnom Penh en de tempels hier in Siem Reap zijn toch wel heel erg gaaf en indrukwekkend om te hebben gezien. Als we meer tijd hadden gehad in deze omgeving hadden we wellicht nog verder naar het Zuiden afgereist voor schijnbaar de mooiere, onderschatte stranden van Zuid Oost Azië. Maar dat hebben we niet, want morgen zitten we de hele dag in de bus naar Bangkok om vervolgens naar Chiang Mai te vliegen voor onze langverwachte driedaagse OLIFANTENTOUR!

xx Bash

P.s. Nog geen antwoord op de boze mail. Morgen nog een herinnering sturen en daarna afslachten op TripAdvisor!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Inge:
    16 december 2014
    Ik moet wel lachen om je P.S.
    Echt een Ashley reactie. Geweldig !!!