So far..

17 december 2014 - Bangkok, Thailand

Vandaag was een dag van reizen. We hebben letterlijk niets anders gedaan. Vanaf het moment dat we opgestaan waren, stond de dag in het teken van de bus pakken, de grens oversteken, een nieuwe bus pakken, een taxi pakken en inchecken in het hotel. En dat is wat we gedaan hebben.

En aangezien er daar niet heel veel over te vertellen valt, (behalve een prima bus tot aan de grens, het lange wachten bij de paspoortcontrole waarbij slechts drie van de vier poortjes bemand was en de derde ook nog eens een theekransje ging houden tussendoor terwijl er rijendik mensen stonden te wachten, een lekker waterijsje terwijl we stonden te wachten op de volgende bus wat een minivan bleek te zijn waarin we ongeveer vijf uur hebben gespendeerd, een prima tussenstop hadden met eindelijk weer echte koffie en uiteindelijk Bangkok bereikte waarna we een taxi naar het hotel pakten die in eerste instantie 200 baht zou kosten, maar hij had zich vergist en wilde uiteindelijk 500 baht hebben, we 450 hebben betaald en twee uur later dan eindelijk in het hotel aankwamen) hebben we besloten om dit keer een andere wending te geven aan de blog. Een kleine samenvatting van wat we de afgelopen twee maanden allemaal gedaan hebben. Hoogtepunten, dieptepunten, favorieten en een top tien van locaties tot nu toe.

Even graven in het geheugen. Precies twee maanden geleden begon onze reis. Een derde van de tijd is al voorbij. En het is voorbij gevlogen! We hebben fantastische dingen gezien, zoals de treinmarkt, de jungle, de Mekong Rivier, rijstvelden, een echte homestay, fietstochten, duikcursus, kookcursus, killingfields, heel wat musea, drukke steden en rustige dorpjes. Maar ook hebben we mindere dingen meegemaakt, veel regen, een onder water gelopen tent, gestolen goederen van medereizigers en mislukte tours. Maar toch kunnen we zeggen dat het reizen ons bevalt! Inmiddels al vier vlaggetjes op onze tassen mogen bevestigen en er komen er nog heel wat meer bij!

Even een korte reminder waar we de afgelopen tijd allemaal zijn geweest: Phuket, Khao Lak, Chumpon, Bangsaphan, Ratchaburi, Ayutthaya, Nakhon Sawan, Mae Sot, Mae Sariang, Chaing Mai, Chiang Rai, Chiang Kong, Huay Xei, Pakbeng, Luang Prabang, Hanoi, Halongbay, Sapa, Huê, Da Nang, Hoi An, Nha Trang, Mui Ne, Saigon, Chau Doc, Phnom Penh, Siem Reap en nu Bangkok. Vier weken Thailand, één week Laos, drie weken Vietnam en vijf dagen Cambodja.

Als je ons vraagt wat tot nu toe ons favoriete land is, dan kunnen we dat niet beantwoorden. Iedere stad of elk dorpje heeft zo zijn charmes en is compleet anders. Daarom hebben we een top tien gemaakt van plekken waar we zijn geweest. Maar eerst een top drie van de minste plekken.

3. Nummer drie staat gedeeld met Nakhon Sawan, Thailand en Huay Xei, grens van Laos. Nakhon Sawan was een drukke sombere stad, waarbij we ons wilden vermaken door naar de film te gaan, waarbij ze alleen maar Engelse films hadden die Thais waren nagesynchroniseerd of een Thaise film die Engels was nagesynchroniseerd, waarna we maar besloten te gaan bowlen. Huay Xei was het grensstadje met de Thais-Laotiaanse grens. De reden van dit stadje was het vertrekpunt van de slowboat en ondanks dat er elke dag zoveel toeristen langskwamen, was het allemaal kut geregeld.

2. Op nummer twee staat Chumpon, Thailand. Deze donkere, natte, sombere arbeidersstad in Thailand had voor ons niets te bieden behalve goedkoop streetfood en we zijn maar weer snel vertrokken.

1. Op nummer één van stomste plekken staat Pakbeng, het scamstadje midden in Laos aan de Mekong Rivier. Dit dorpje bestaat alleen omdat de slowboat hier stopt en bestaat slechts uit guesthouses en overprijste restaurants. Bovendien is een vriendinnetje van ons hier bestolen en kreeg amper tot geen hulp van de lokale overheden.

Maar deze dingen vergeten we snel weer, nu de leuke dingen! Onze persoonlijke top tien:

10. Op nummer tien staat Mui Ne, Vietnam. Ook al hebben we hier slechts een paar uur doorgebracht, dit plaatsje voelde als vakantie. De sfeer was heerlijk relaxed, de duinen waren fantastisch mooi en natuurlijk niet het struisvogel en quad rijden vergeten!

9. Nummer negen hebben we toebedeeld aan Ratchaburi, Thailand. Het stadje waar we uiteindelijk naar toe waren gereden na de mislukte poging om in een tent te slapen in Cha-am. Het hotel was heerlijk (perfecte prijs-kwaliteit verhouding) en ondanks de regen hebben we een fantastische avond gehad op de leenfietsen door de foodmarket en ons prima vermaakt. De dames van de receptie hadden ons tevens aangeraden om naar de treinmarkt te gaan, één van de echte hoogtepunten van onze reis!

8. Op nummer acht staat Chiang Mai, Thailand. Ondanks het akkefietje in de nachtclub, is de sfeer fantastisch. Het bruist, vol met andere travellers en de tours in de omgeving zijn geweldig. De jungletocht met het zwemmen in de waterval, de spelletjes 's avonds bij het kaarslicht in de homestays en de rest van de activiteiten waren erg leuk.

7. Vervolgens nummer zeven, hier staat Mae Sot, Thailand. Hier hadden we een super leuk guesthouse, PictureBook, ontmoette we twee Fransen die we een lift aanboden naar Mae Sariang en vervolgens pas hun namen kende toen we al onderweg waren.

6. Op nummer zes staat Phnom Penh, Cambodja. Deze stad heeft een hele recente geschiedenis die voor ons erg onbekend is, maar zo indrukwekkend. Niet dat dit leuk is om te zien, in tegendeel zelfs, het kippenvel staat regelmatig op je armen als je door de Killingfields loopt. Maar behalve dit, is Phnom Penh een behoorlijk Westerse stad. Grote shoppingmalls, vele barretjes en restaurants en super om als traveller bezocht te hebben.

5. Dan nummer vijf, Halongbay in Vietnam. De driedaagse boottocht door misschien wel het mooiste eilandengebied van de wereld was een heerlijk relaxte tijd. De uitzichten waren prachtig. Een dagje niks anders doen dan zwemmen, kayakking, zonnen en eten kan natuurlijk ook niet fout gaan!

4. Op nummer vier staat Luang Prabang in Laos. Dit is volgens ons de meest relaxte plek waar we tot nu toe zijn geweest. Ondanks alle vooroordelen over Laos (en Cambodja) voelden we ons in Laos juist heel erg veilig. Je kan dan ook rustig over de markt heen lopen zonder dat er aan alle kanten naar je geroepen wordt om je spullen te verkopen. Indien jij interesse toont, dan komen ze wel naar je toe om misschien te onderhandelen. Daarnaast is de Kuang Si waterval is misschien wel de mooiste die we ooit hebben gezien en het water was heerlijk om een duik in te nemen.

3. Dichter naar de top komen we bij nummer drie, Hoi An in Vietnam. Dit kleine dorpje is vol cultuur. Het oude centrum staat vol met barretjes, craftsmanshops, kleine musea en tempeltjes. Ook hier hebben we een regenachtige fietstocht gemaakt, maar het was een heerlijke warme douche. De kookcursus die we de dag erna deden bij een echte oma op een nabijgelegen eilandje was super leuk en leerzaam. Dit stadje is gewoon leuk!

2. Om nummer twee hebben we Khao Lak gezet. Onze eerste stop na Phuket. Ons verblijf in de Poseidon Bungalows met het privéstrand, de olifanten die rakelings langs ons heen liepen, de houten hutjes waar we in sliepen en het gebruik van de douche bij het zwembad in plaats van in het huisje. De rust en vrede van dat specifieke plekje is uniek en een echte aanrader. We vinden het nog steeds jammer dat we de snorkeltocht naar de Similian Eilanden niet hebben gedaan. Zeker nu we ook ons PADI hebben gehaald. Dit staat nog op onze bucketlist en gaan we zeker ooit in de toekomst nog eens doen!

1. Tromgeroffel..... Nummer één! Sapa in Vietnam staat met stipt op nummer één! De trekkingstocht door de rijstvelden was net als een ansichtkaart. De homestay was een echte homestay, met een fantastische kleine jongen die voor entertainment zorgde en ondanks dat we de enige in ons groepje waren, hebben we het onwijs naar ons zin gehad. We hadden zoveel geluk met het weer, volgens onze gids had het de afgelopen maand alleen maar geregend en onze tocht waren de eerste mooie dagen weer. Echt zeker weten doen als je in Vietnam bent!

Op dit moment vinden we het erg jammer dat we niet meer tijd hebben doorgebracht in Laos en Cambodja. Deze landen worden vanuit thuis zeker niet aangeraden, maar zijn juist heel erg relaxed! Laos is misschien wel het meest relaxte land dat er bestaat en absoluut vredig (behalve scamstad Pakbeng dan). En Cambodja is sterk bezig met groeien en investeren. Overal wordt gebouwd en worden toeristen met open armen ontvangen. Gezien de recente geschiedenis van dit land, is dat niet anders dan bijzonder te noemen! Dus luister niet naar de negatieve adviezen, deze landen hebben ontzettend veel te bieden!

xx Bash

1. Opa,oma:
    17 december 2014
    Fijn jongens dit was weer een goed meeleven voor ons,
    Jullie kunnen niet voelen hoeveel dit voor ons betekent!!!!
    Wij zijn er super blij mee.1e kerstdag zijn we bij tante Carry en jullie zullen zeker over de tong gaan.Evenals 28 dec. dan zijn papa,mama,Mitchell en Ester hier. Gegarandeerd dat jullie oren dan tuiten. Mis ons niet te erg en geniet van alles,dit komt op deze manier nooit meer terug!!! Lieve groet en heel dikke knuffel van opa,oma.